Keurmerken
Keurmerk stimuleert duurzaamheid
Je helpt mee aan een duurzame samenleving als je kiest voor producten met een ambitieus duurzaamheidskeurmerk. Hoe meer mensen zo’n product kopen, hoe meer invloed het heeft en des te groter de kans dat de situatie voor milieu, dier en mens verbetert. Het marktaandeel van duurzame producten met een keurmerk wordt steeds groter. In de supermarkt was het marktaandeel van voedingsmiddelen met goede duurzaamheidskeurmerken ongeveer 19 procent, waarbij het marktaandeel erg verschilt per productgroep. Van hout is zo´n 70 procent op de Nederlandse markt duurzaam, van papier en karton 47 procent.
Geen keurmerk? Niet per se slechter
Een keurmerk laat zien dat een product aan bepaalde eisen voldoet, maar een product zonder keurmerk is niet per se slechter. Een fabrikant kan verschillende redenen hebben om geen keurmerk aan te vragen. Misschien vindt hij de aanvraag en de controle van het keurmerk te duur, of de eisen die het keurmerk stelt te laag. Of hij ziet geen meerwaarde van het keurmerk omdat het te onbekend is. Het ontbreken van een keurmerk wil dus niet zeggen dat het product niet duurzaam is. Het is alleen lastiger te beoordelen voor consumenten.
Bron: milieucentraal.nl
